header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto header foto
 
Algemeen

Commentaar op de arbitrage

6-11-2007 Het neemt toe. Zowel op het veld als in de verslagen zijn we steeds kritischer over de begeleiding; dit is beslist niet de bedoeling. Wij proberen samen met de KNHB alle scheidsrechters beter te begeleiden en op te leiden. Scheidsrechters staan negen tien van de tien keer in hun vrije tijd de wedstrijd te begeleiden, zonder hen is het lastig hockeyen.

Reacties


Stef Sparnaaij

6-11-2007 @ 13:56:36 |volgens mij was ik best aardig over de scheidsrechters in mijn laatste verslag..

Wibo van der Meulen Kunee

6-11-2007 @ 16:15:28 |Volgens mij staan scheidsrechters 10 van de 10x in hun vrije tijd te fluiten ongeacht het niveau -:-)

Christiaan Roeterdink

6-11-2007 @ 16:17:29 |volgens mij mogen we in Almere in onze handjes knijpen met het niveau van onze scheidsrechters, maar de scheids is natuurlijk het makkelijkste doelwit en die heeft het altijd gedaan

Martijn de Graaf

6-11-2007 @ 17:01:17 |ik heb nog nooit en zal ook nooit scheidses in mijn verslagen bekritiseren (als het niet buitensporig was) aangezien ik ook weet hoe moeilijk het was

Deirdre Krone

6-11-2007 @ 17:35:42 |Ik ben het helemaal eens met Christiaan: wij zijn altijd heel erg blij thuis te spelen vanwege het niveau!!!!!

Deirdre Krone

6-11-2007 @ 17:36:34 |Maar dat neemt niet weg, dat ook die bij de uitclub in zijn vrije tijd daar staat om ons te laten spelen.

Sipke Plat

6-11-2007 @ 18:21:10 |Dit is nu precies waarom ik zo graag fluit bij de almeerse. Ik denk dat ik daarmee voor veel van mijn medefluiters spreek. L)

Michael Schrijnder

6-11-2007 @ 19:05:33 |En daarom is het des te frustrerender als niet Almeerse scheidsrechters je wedstrijd, waar je al heel de week naar toe leeft en waar je je voor uit de naad traint weten te behandelen als ..................... :(

Rene Engelander

6-11-2007 @ 19:21:59 |Gewoon hier het goede voorbeeld blijven geven dan komt het elders vanzelf goed;)

Joep Holtrop

6-11-2007 @ 22:54:44 |Ja maar wat als de kritiek nou wel helemaal terecht is? Binnen het veld is het heel simple: gewoon accepteren die handel.. maar waar moet je dan zijn als je wel gelijk hebt en de scheids wel fout is?

Joep Holtrop

6-11-2007 @ 22:56:31 |Ik weet zelf ook uit ervaring dat fluiten niet makkelijk is en dat je best fouten kan maken.. maar als je fouten maakt moet je ook kunnen accepteren dat iemand je erop wijst.. Opbouwende kritiek moet dus altijd kunnen vind ik

Matthijs Aandewiel

7-11-2007 @ 01:42:47 |Vind inderdaad dat zeker bij uitwedstijden de onpartijdigheid nog steeds vaak ver te zoeken is. Dat neemt niet weg dat je het als speler gewoon te slikken hebt, een scheids gaat immers heus niet anders fluiten omdat jij commentaar geeft.

Martijn de Graaf

7-11-2007 @ 07:42:04 |Jawel hoor ze gaan nog partijdiger fluiten als je commentaar geeft...

Deirdre Krone

7-11-2007 @ 13:19:47 |Hoe slecht een scheidsrechter ook is, in het veld geen commentaar. Denk je nl echt dat het resultaat is, dat ze beter gaan fluiten? Niet nuttig dus en zwaar irritant, dus gewoon mond dicht en hockeyen!!!!

Joep Holtrop

7-11-2007 @ 14:21:23 |In het veld idd gewoon accepteren.. maar achteraf mag er wel gewoon opbouwende kritiek zijn hoor...

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 15:51:08 |Als ex-coach H1 en D1 en ex-bondsscheidsrechter draag ik graag een steentje bij. Haal een speler die commentaar heeft op een scheidsrechter er zelf (even) preventief uit. Dat werkt goed naar alle kanten

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 15:52:45 |De scheidsrechter ziet dat de coach ingrijpt en waardeert dat zeker. Het voorkomt explosies. De speler kan even afkoelen en een kaart wordt voorkomen en de coach laat zien de touwen in handen te hebben

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 15:54:09 |Een scheidrechter fluit overigens voor wat hij of zij ziet vanuit de hoek waarin hij of zij naar de situatie kijkt. Dat is altijd een andere hoek en een andere waarneming dan al die 22 anderen in het veld.

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 15:56:16 |Bovendien kun je als scheidsrechter niet op appeleren fluiten. Speler zullen dus altijd moeten accepteren hoe er gefloten wordt. Als je al met die instelling het veld in gaat voorkom je veel ergenis.

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 15:57:07 |Een coach moet dit meenemen in zijn of haar voorbespreking! als speler concentreer je je op je eigen spel. Niet op de scheidsrechter. :-) Suc6 !!

Michael Schrijnder

7-11-2007 @ 16:30:44 |Allemaal waar. We moeten niet zeuren over "kijkfouten".

Michael Schrijnder

7-11-2007 @ 16:30:59 |Spelers en coaches maken zelf ook beoordelingsfouten. Maar waar/bij wie (zie Joep 6-11 22:54) moet je nou zijn als scheidsrechters willens en wetens tegen de regels fluiten. Zelfs zo erg dat je excuses krijgt van de thuiscoach????

Wibo van der Meulen Kunee

7-11-2007 @ 17:19:57 |Je kan beginnen te vragen naar de C-kaart van een scheidsrechter om zeker te weten dat hij of zij wel mag fluiten. Dit moet je wel voor aanvang doen.

Wibo van der Meulen Kunee

7-11-2007 @ 17:21:17 |En dan kan je altijd nog protest aantekenen bij de bond, maar dan moet wel echt gegronde reden voor zijn.

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 19:31:08 |Klopt. Wat ik zou aanraden is om niet terplaatse aan 'eigenrichting' te doen. Informeer de AHC scheidsrechter commissaris an vraag hem/haar om een berichtje te sturen aan de collega van de club in kwestie.

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 19:33:32 |Dit verandert niets aan de gespeelde wedstrijd maar zet wel een verbeteringsproces in werking, zeker als het op een respectvolle manier wordt aangekaart.

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 19:34:46 |De clubs kunnen deze informatie gebruiken om de betreffende scheidsrechters te begeleiden en/of bij te spijkeren. Inhoudelijk informatie over de ' klacht' is dus wel noodzakelijk.

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 19:38:23 |en last but not least...fluiten is zeker niet gemakkelijk. Op lagere nivo's niet omdat er vaak een veelvoud aan overtredingen tegelijk is en op hogere nivo's omdat het spel heel snel gaat en dus ook de overtredingen.

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 19:39:05 |Fluiten voor 'de eerste overtreding' is bovendien een van de moeilijkste aspecten voor een scheidsrechter. Geloof me :-)

Quirino de Ruijter

7-11-2007 @ 21:19:26 |lijkt wel www.gerdwin.nl...............

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 21:26:52 |tja, dat komt omdat je na 30 woorden moet verzenden. Heb ik al eens eerder mensen over horen klagen. Maar je brengt me wel op een goed idee...Ik zal het registreren en een blog beginnen.

Gerdwin Lammers

7-11-2007 @ 21:47:06 |Jammer dat ik er zaterdag niet bij kan zijn trouwens. Je zou mijn vertolking van 'Are you lonesome tonight' eens moeten horen...Heb ik in Mamaia een karaoke wedstrijd mee gewonnen :*)

Joep Holtrop

8-11-2007 @ 16:15:56 |@Gerdwin: Je hebt gelijk, het is idd niet makkelijk om te fluiten.. maar hoe sta jij als scheidsrechter tegonover opbouwende kritiek? Dat is toch wel goed als iemand dat geeft want dan wordt je alleen maar beter...

Quirino de Ruijter

8-11-2007 @ 20:08:45 |@Gerdwin, wellicht kunnen we iets online organiseren? Beter nog, stuur een MP3 bestandje en zal het "live" op de club afspelen!

Gerdwin Lammers

10-11-2007 @ 22:56:19 |ok :-) deal ! maar helaas lees ik het te laat...Jullie zijn nu bezig. jammerrrr...

Gerdwin Lammers

10-11-2007 @ 22:57:41 |Joep, Een scheidsrechter kan (en mag) tijdens de wedstrijd niet in discussie gaan, Een aanvoerder kan altijd aan een scheids vragen of hij met zijn collega wil overleggen of die het niet anders gezien heeft...

Gerdwin Lammers

10-11-2007 @ 23:01:35 |...maar een scheids hoeft daar niet op in te gaan en hoeft ook een advies van de collega niet over te nemen. Advies aan de scheids: bied aan er na de wedstrijd nog even op terug te komen.

Gerdwin Lammers

10-11-2007 @ 23:02:54 |Speler: Accepteer en vraag (respectvol) uitleg na afloop. Het andere nieuwsitem over fluiten is ook nuttig om te lezen. En onthoudt: Arbitrage is altijd subjectieve waarneming. Helaas!

Reageer op het nieuws